fredag 6. januar 2012

Gode glutenfrie brød




Jeg baker stadig glutenfrie brød, og siden en del spør etter oppskrift, kommer den her.
Det er ikke enkelt å få gode, glutenfrie brød. Jeg har øvd i mange år, og etter mange mislykka runder, er jeg nå ganske fornøyd med oppskriften jeg har.

Oppskriften gir 4 brød som jeg steker i form. Har du bare plass til tre brød i ovnen, går det fint å lage tre litt større brød av denne oppskriften.



Jeg synes at fersk gjær gir best resultat, men tørrgjær kan selvsagt også brukes.
To pakker gjær er det første som havner i bakebollen, sammen med en spiseskje lys sirup.
Sirupen hjelper gjæra har jeg hørt...

Så tilsetter jeg
12 dl fingervarm væske, jeg bruker en blanding av melk og vann.
2-3 dl glutenfri havregryn
2-3 ss linfrø


Jeg tilsetter også
2 ss fiberhusk og rører rundt.
Fiberhusk er viktig ved glutenfri gjærbakst, siden det bedrer bakeevnen. Fås kjøpt på helsekost og i enkelte dagligvarebutikker.

La blandingen hvile noen minutter mens du finner fram de andre ingrediensene.



Det finnes mange slags glutenfritt mel på markedet. Jeg liker best Semper, både når det gjelder bakeevne og smak.
Til denne oppskriften bruker jeg
1 kg grovt og 1/2 kg fint, det vil si to pakker "mix med fiber" og en pakke "mix".

Når gjæren er rørt ut, og fiberhusken har fått svelle litt, tilsetter jeg den ene melpakken.


Jeg tilsetter også
1 dl olje (rapsolje, solsikkeolje eller en annen nøytral olje)
1/2 ts salt
1 egg
1 dl solsikkefrø
1 dl sesamfrø
1/2 dl gresskarfrøkjerner

Mengden av de ulike frøene kan selvsagt justeres. Jeg tar det jeg har i huset...

Så setter jeg på kjøkkenmaskinen, og blander alt godt.
Når jeg har en jevn "suppe" tilsetter jeg mer og mer av melet.
La gjerne maskinen gå lenge, så deigen blir godt eltet.
Hold igjen litt mel på slutten. Kanskje du ikke trenger alt.

Deigen skal ikke være fast, heller ikke flytende.

Som en fast risgrøt, bruker jeg å si.
Den er veldig klissete, og skal holde formen. Det vil si, den skal ikke flyte sammen når du stopper å røre i den.
(Nå kan du ellers glede deg over at den ikke skal knas ut på benken...)

La deigen heve en god halvtime.



Jeg bruker fire brødformer, og legger en strimmel bakepapir i bunnen og opp på kortsidene.
Resten av formen smører jeg godt med margarin.

Tips for å spare oppvask: Du kan selvsagt bruke bakepensel, men jeg bruker gjerne en bit matpapir når jeg smører former. Ta litt smør på papiret, og stryk utover. Når du er ferdig, er det bare å kaste papiret...

Smør godt, det er irriterende med brød som setter seg fast i formen.

(Formene mine er 10 cm, brede, 28 cm lange og ca 6 cm høye. Har laga med litt større former også. Da laga jeg tre brød.)


Fordel deigen i de fire formene. Jeg bruker vekt for å få like mye deig i hver form. ellers kan man ende opp med store og små brød som krever ulik steketid.


Bruk en fast slikkepott som du dypper i lunkent vann. Dytt deigen godt sammen. Trykk den ned i hjørnene, og jobb for å unngå store luftlommer i deigen. Disse vil nemlig føre til at brødet ikke henger sammen.


Glatt til overflaten til slutt.


Sett brødene inn i kald ovn, nederste rille.
Sett ovnen på 40 grader, og la brødene stå 20-25 minutt.

På bildet her har de hevet seg litt. Jeg lar dem heve godt over kanten før jeg øker temperaturen.
(ikke la dem heve for mye, da er faren at de ramler sammen...)
Øk temperaturen til 210 grader, og la dem stå i 45 minutter.

Når tiden er gått, slår jeg av komfyren, og lar dem steke på ettervarmen i 10 minutter.

Steketid kan variere fra ovn til ovn, og man må gjerne prøve seg litt fram.

Du kan teste om de er ferdigstekte ved å banke på skorpa. Det skal være en "hul" lyd.



La brødene avkjøles på rist.


Siden vi har bare en glutenfri person i huset, deler vi brødene i to før frysing. Så rekker de ikke å bli gamle før de er oppspist.
Brødene kan også skjæres i skiver før frysing. Da er det enkelt å ta opp så mange brødskiver man trenger, og tine i brødrister eller micro. Til niste er det forresten ypperlig å bruke frosne skiver. Så holder maten seg frisk noen timer, mens brødet tiner...

TIPS: Du kan også lage rundstykker av denne oppskriften.  Jeg lager dem noen ganger med den isskje som jeg dypper i lunka vann. Noen tar olje på hendene og former rundstykker. Andre bruker engangshansker. Synes aldri de blir helt glatte og fine, men de smaker jo like godt selv om de ikke er "perfekte".

Lykke til, og har du spørsmål, er det bare å synge ut!

116 kommentarer:

  1. Disse ser utrolig gode ut Hilde, skal jammen glede Vegar med slike en dag.... Takk for at du deler oppskriften:o) Hilsen Elisabeth

    SvarSlett
  2. Takk for inngående instruksjon:)

    Hilsen nybegynnerglutenintolerant som må
    ha det inn med teskje;)

    SvarSlett
  3. Jeg har prøvd og feilet mange ganger, og det er hyggelig å kunne hjelpe andre på vei. Selv er jeg også veldig glad for "hjemmebakerkurset" hos deg, Elisabeth!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for super oppskrift. Endelig ser det ut til at jeg lykkes med glutenfrie brød. De står i ovnen nå;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Veldig hyggelig å være til hjelp. Håper du er like fornøyd når du får dem ut av ovnen og får smakt på dem...

      Slett
  5. Hei, jeg er ny på glutenfri bakst og lurer litt på "konsistensen" til ferdige brød som har rukket å bli romtemperert.. Alt jeg har prøvd meg på har blitt ekkelt og melete på en måte, det er rett og slett fælt å spise det.. Er dette vanlig og er det håp i sikte for meg? :) Dette brødet her så veldig godt ut, ser ikke det minste melete ut

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Veronika! Det finnes absolutt håp for deg, og du er ikke den eneste som strever med å lage gode brød. Men med denne oppskriften tror jeg det har blitt vellykket hver gang, her hos meg i alle fall. Konsistensen er som i vanlige brød, men det er vanlig at glutenfrie brød smuler litt mer etter noen dager. Derfor fryser vi halve brød, så vi ikke trenger å ta opp så mye i gangen. Da rekker det ikke å bli tørt. Hvis de er smulete og melete med en gang, kan det hende du har for fast deig? Denne deigen skal være som en tykk grøt, som du øser opp i formene, og trykker nedi. Jeg håper du lykkes, og hører gjerne fra deg igjen om hvordan det går!

      Slett
    2. Takk for svar, får prøve denne og heller komme tilbake til deg med eventuelle resultater :)

      Slett
    3. hei, takk for super oppskrift. har bakt disse til min voksne stesønn, og han syntes de var kjempegode. ble veldig bra resultat, både smak og utseende. så i morgen blir neste ladnig bakt. :) hilsen laila.

      Slett
  6. Hei Laila
    Så hyggelig at det ble gode brød! Kjekt med slike tilbakemeldinger, og hyggelig å kunne bidra til at andre lykkes!
    Hilsen Hilde

    SvarSlett
  7. Disse så veldig gode ut! Jeg prøvde meg på å lage de igår, men de ble som de fleste andre brød jeg prøver meg på veldig faste og tunge. Ikke sånn luftige og fine som de på bildet!

    Jeg fikk ikke melmengden til å stemme heller, så måttw spe på med mer vann for å ha oppi mer mel. Deigen så klar ut ved halve melmengden, så et eller annet gjør jeg sikkert galt!

    Kanskje det er det at jeg malte opp solsikefrø og gresskarkjerner, siden junior ikke liker hele frø i brødene?

    Hm. Tror jeg vil prøve en gang til, men har du tips for å få det mere luftig? Smaken var viss bra, men det er denne tunge, seige konsisten

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym! Så dumt at de blir tunge og seige. Men ikke gi deg! Å bake glutenfritt er ikke lett, og jeg har hatt mange runder med tunge brød... Stort sett er de alltid vellykket med denne oppskriften, men det kan hende de hever dårlig også. Jeg har funnet ut at jeg får dårligere resultat om melet er kaldt. Har det av og til stående i en kald bod (hvis jeg kjøper inn mye). Så romtemperert er bra.
      Jeg vet ikke hvorfor melmengden ikke stemte hos deg, men det kan ha med de malte frøene. Kanskje de trakk til seg mer væske enn når de er hele? Du kan jo vurdere å droppe de frøene? De må jo ikke være med, ta evt litt mer av noe annet. Jeg bruker 12 dl væske til 1,5 kg mel + litt frø og gryn. Noen ganger bruker jeg litt mindre av melet (jeg sper med litt og litt, bruker lang tid på å tilsette mel - kjøkkenmaskinen går hele tiden) Noen ganger tilsetter jeg ikke absolutt alt melet, man må altså prøve seg litt fram...
      Konsistensen på min deig er som en tykk risgrøt. Den skal være bløt, men på en måte holde "formen". Brødene skal ikke eltes, men "øses" over i formene.
      Det er også viktig at de får heve på trekkfritt sted, og at de ikke blir utsatt for støt eller lignende etter at de er hevet. Dvs, hvis du hever dem på benken (før steking) så vær forsiktig når du setter dem inn i ovnen, at de ikke dunker borti for mye slik at de synker sammen. Jeg lar dem bare heve i ovnen på 40 grader og skrur ikke opp ovnen før de har hevet seg godt over kanten på formen.
      Jeg håper du vil lykkes neste gang.
      Øvelse gjør mester!

      Slett
  8. Hei!
    Jeg må virkelig sende deg en stor takk! Jeg har bakt brødene 2 ganger nå, fulgt oppskriften til punkt og prikke (veldig detaljert og bra du har lagt det ut!) - brødene ble bare helt fantastiske, både i form og smak. Jeg holder litt igjen på Mix melet, oftest trengs ikke hele pakken, kanskje 1 dl lar jeg være igjen.
    Denne brødoppskriften er så langt den beste og mest vellykkede jeg har prøvd - og tips til alle: bare følg oppskriften linje for linje så skal det ikke være noe problem
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ellen! Tusen takk for tilbakemeldingen! Veldig hyggelig at du er fornøyd, og veldig kjekt å kunne være til glede for andre. God påske til deg!

      Slett
  9. Jeg har bakt brødene i dag, de ser veldig bra ut. Takk for oppskriften. Jeg legger bakepapir i hele formen, da slipper man å smøre. Jamie Oliver kom med et tips som jeg stadig benytter meg av. Dypp bakepapiret i vann, vri ut vannet og vips så blir bakepapiret lett og forme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym. Hyggelig at du fikk til brødene. Takk for tips om bakepapir. Det var nytt for meg. Jeg synes ofte at papiret legger seg i folder som havner inni brødet i hjørnene. Derfor bruker jeg bare papir i bunnen og opp kortsidene. Kanskje det går bedre med ditt tips :-)

      Slett
    2. Hei igjen, det er meg med det fuktede bakepapiret. Idag tok jeg litt av deigen og formet til rundstykker. Det gikk helt fint, men det kan hende at deigen min var litt fastere enn det den skal være. Jeg bare satte litt deig på bakeplate med en sleiv og glattet litt over med en fuktet slikkepott.
      Grethe

      Slett
    3. Hyggelig å høre, Grethe! Rundstykker går helt fint. Jeg lager dem noen ganger med den isskje som jeg dypper i lunka vann. Noen tar olje på hendene og former rundstykker. Andre bruker engangshansker. Synes aldri de blir helt glatte og fine, men de smaker jo like godt selv om de ikke er "perfekte".

      Slett
  10. Takk for oppskrift på nydelige brød! Mine ble helt perfekte :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Ida! Kjekt å være til hjelp for andre!

      Slett
  11. Supert, dette må jeg prøve.
    Men hvor store er formene dine?

    ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym
      Formene mine er 10 c, brede, 28 cm lange og ca 6 cm høye. Har laga med litt større former også. Da laga jeg tre brød. Du får prøve deg fram, og eventuelt justere steketiden. Lykke til! Legg gjerne igjen kommentar når du har bakt!

      Slett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  13. ENDELIG!! Da mitt barnebarn på 1 1/2 år fikk konstatert at hun verken tåler hvetemel eller melk, påtok jeg meg rollen som kongelig hoffleverandør av glutenfritt brød. Skal si det her blitt mye prøving og feiling!! Nå ser det ut til at suksessen er i sikte: Deigen så ut som en deig - ikke som en gele full av klumper, og nå står de og hever i ovnen. Gleder meg til resten av prosessen, og til å levere brødene senere i dag.. Det har vært mange snodige leveranser se siste to månedene, etter at diagnosen var stilt!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig at jenta har en så snill bestemor! Bra at du ikke gir deg! Jeg håper du lykkes med brødene, og at både barnebarn og du er fornøyd. Vil gjerne høre hvordan det gikk når de var ferdig stekt?

      Slett
  14. Hei,

    bare lurer på hvor mange kalorier det er i dette brødet pr 100g?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg dessverre ikke svare deg på. Her i huset teller vi ikke kalorier. Vi legger vekt på sunn, næringsrik og variert mat, uten å stresse så mye med telling og veiing.

      Slett
    2. Hei. Jeg er medlem av VG's vektklubb og har regnet ut der. Kom frem til 232 kcal pr 100 g.

      Slett
  15. Til brødbakst bruker jeg silikonformer, trenger ikke bakepapir eller smør til smøring da :)

    SvarSlett
  16. Takk for oppskrift!
    Den ligner den vi pleier å bruke, og resultatene blir stort sett alltid bra.
    Vil bare gjøre leserne oppmerksomme på at noen Semper-melsorter inneholder hvetestivelse. De fleste cøliakere tåler hvetestivelse, vår sønn tåler det ikke.
    Semper Mix med fiber er med hvetestivelse. Vi bruker helst Semper grov mix, som er uten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for presisering! Det er jo en hel "jungel" å orientere seg i...

      Slett
  17. Da skal jeg forsøke oppskriften din. Måtte i tre ulike butikker her på bygda, med Helios hadde det meste :-)
    Mitt første glutenfrie bakeverk, så dette blir spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og da ligger det tre nystekte brød til avkjøling, og spennende hvordan de blir mottatt. Litt sprekker i endene... Det ble heldigvis greit å fordele deigen i tre former (ca 950 g pr 26 cm form), for ovnen hadde ikke plass til fire former på en gang. Det ble liksom litt klumper i suppen da fiberhusken ble tilsatt, håper ikke det gjør så mye. Neste gang får jeg drysse den mer jevnt opp i blandingen.

      Slett
    2. Håper brødrene dine ble gode! Det er noenlunde å drysse fiberhusken i, og gjerne røre den ut før den rekker å svelle så mye. Regner med at klumpene blandet seg ut når du elta brødet.btre brød går fint med denne oppskriften, men kanskje du måtte steke dem litt lenger?

      Slett
  18. Hei. Litt tilfeldig at det var din oppskrift jeg fant da jeg begynte å søke etter glutenfritt brød. Har bakt disse nå i morges, og på første forsøk må jeg si at de virker nærmest perfekte på meg, selv om jeg malte opp frø og havregryn først :-) Gode ble de også... Hurra! Takk for god oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt!! Alltid hyggelig å høre når noen har glede av oppskrift og det blir vellykka! Takk skal du ha for tilbakemelding!

      Slett
    2. Bare hyggelig, det! Og sønnen på 17 ble også fornøyd - DET er ikke verst ;-)

      Slett
  19. Å, disse må jeg også prøve! Har nettopp fått vite at min datter på 6 år har cøliaki. Jeg bakte et brød i går av en Toro-oppskrift. Det ble ikke godt! Selv om jenta mi likte det, men jeg vil henne ikke så vondt.... Fysj! Gleder meg til å prøve!
    Mvh Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, håper du har fått laget noen bedre brød etterhvert. Toro har nok mye bra, men jeg er ikke begeistret for deres mel til brødbaking. Semper er favoritt her i huset, , men jeg bruker noen ganger Toro sin glutenfrie kakemix til vafler og kaker. Lykke til!

      Slett
  20. Oppskrifta er herved lagra og skal definitivt prøves. Takk! :)

    SvarSlett
  21. Brødene ble veldig godt mottatt av den glutenfrie personen :-) Har forsøkt 4 runder med oppskriften nå, og de blir litt forskjellig hver gang. Glemte salt en gang, glemte ettersteking en gang... og idag har jeg forsøkt med en blanding av finax og semper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at brødene har blitt godt mottatt! Det er flott! Mine brød kan også bli forskjellige, men jeg har aldri opplevd at de har blitt mislykka med denne oppskriften. Regner med at du fikk gode brød med blanding av semper og finax også?

      Slett
  22. Byttet ut 2 dl væske med 1 bks kesam. Da gikk det med litt mindre mel ( ca 1 pk av hver type). Ble saftig og nydelig brød! På første forsøk! :-D
    Takk for super oppskrift!

    SvarSlett
  23. Nå forsøker jeg denne spennende oppskriften :) men jeg lurer på om det stemmer med 1,5 kg mel og 12 dl veske... klare bare å bruke 750 gr mel ca.. ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så hyggelig at du prøver! DEt stemmer med 1,5 kg ja, til 1,2 liter væske. Tre pakker semper. Har ikke hatt problem med det, noen ganger har jeg brukt 1-2 dl mindre hvis jeg har litt mye havregryn osv i. Håper du lykkes! Ikke gi deg!

      Slett
  24. Hei,
    Jeg ser at alle roser denne oppskriften, og det gir meg lyst til å prøve den ut.
    Har du prøvd med havremel istede for Semper mix og mix grov?
    Jeg har nemlig fått avsmak av glutenfrie brød, som har en svampete konsistens og som smaker pyton. jeg gruer meg til hvert brødmåltid :(
    I tillegg blir jeg dårlig bare jeg ser den hvite kjernen, jeg sliter litt med å godta min nye tilværelse.
    Flott man har flinke mennesker som deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for tilbakemelding. Så trist at du gruer deg til brødmåltidene, brød kan jo være så godt. Min "glutenfrie" mann synes disse brødene smaker som vanlig brød, og er veldig fornøyd, men det er jo selvsagt smak og behag. Generelt synes jeg at Toro-melet smaker mer "glutenfritt" enn noen av de andre. Unntaket er toro kakemiks som jeg gjerne bruker i kaker. Jeg har ikke bakt med havremel, fordi dette ikke er glutenfritt. Variasjon kan være viktig når man er lei. Ikke gi deg! Det finnes mye godt, også glutenfritt! Lykke til!

      Slett
  25. Takk for en kjempegod oppskrift. Endelig et brød som er godt. Savner fremdeles de "grove" brødene, men dette er det beste jeg har smakt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen! Hyggelig at du likte dem!

      Slett
  26. Dette ser utrolig godt ut. Har veldig lyst til å lage et sånt brød, men har du et tips til en som ikke har kjøkkenmaskin?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ragnhild. Hyggelig om du vil prøve. Jeg vil tro at det går helt fint å lage den "for hånd". Du må bare jobbe godt med deigen. Har du litt muskler og en god sleiv går det sikkert bra. Men deigen er for løs til å eltes og knas på benken altså. Lykke til!

      Slett
    2. Takk! Skal prøve det i dag :)

      Slett
  27. Hei. Dette brødet ser veldig godt ut. Har lett gjennom oppskriften og kommentarer, for å se om jeg kan finne ut hvor store brødformene skal være. Det hadde vært fint å få greie på det. Gleder meg til å forsøke å bake de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Målene står i en annen kommentar over, så jeg bare sakser inn...
      Formene mine er 10 cm, brede, 28 cm lange og ca 6 cm høye. Har laga med litt større former også. Da laga jeg tre brød. Du får prøve deg fram, og eventuelt justere steketiden. Lykke til! Legg gjerne igjen kommentar når du har bakt!

      Slett
  28. Beste brødet jeg noen gang har smakt!! Tidligere har brødene blitt harde og tunge, men dette ble fantastisk saftig og luftig med en god skorpe! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Flott at de ble vellykka!

      Slett
  29. Takk for flott oppskrift. Fikk til på første forsøk. Skal aldri spise glutenfrittfrossenbutikkbrød igjen.

    SvarSlett
  30. Heihei! :-) Er ny i denne glutenfrie verden og sliter med å finne meg brødmat som smaker "normalt". Har prøvd alle ferdig-brød som jeg har kommet over i butikken, men ingenting har falt i smak. Synes konsistensen blir så spesiell, det blir som å spise gummi.. Syns brødoppskriften din så kjempegod ut, gleder meg til å prøve den i kveld! :-) Men kresen som jeg er så er jeg ikke så glad i å spise hele frø, er det mulighet for å droppe frøene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du! Det er ikke så enkelt med glutenfri brødmat, men utvalget i butikkene kommer seg. Det er i alle fall bedre enn det var for noen år siden. Men hjemmebakst er ofte best, i alle fall om det er vellykka. Det går helt fint å bake uten frø, du må bare tilsette litt mer av det andre melet. Et alternativ er å male opp frøene (feks i en foodprosessor om du har det) så får du den gode smaken, og næringsstoffene som er i frøene, men du trenger ikke å tygge hele frø. Noen synes at glutenfritt mel smaker "glutenfritt" og da kan det være bra å blande inn litt andre smaker. Men prøv deg gjerne fram, og del gjerne erfaringer her. Som du ser er det mange andre bakere som har kommentert, og da kan vi jo lære litt av hverandre. Lykke til!

      Slett
  31. Tusen takk for en fantastisk oppskrift som reddet meg, og har gitt meg troen på at jeg skal klare dette. Gleder meg til å prøve flere av oppskriftene dine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Gleder meg over alle som har glede av denne oppskriften! God juletid til deg og dine!

      Slett
  32. Hei! Jeg lurer på om det er eltekrok du bruker i kjøkkenmaskin eller om det er sånn k-rører. Gleder meg til å prøve denne oppskriften :):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker alltid K-visp" på glutenfri gjærbakst. Deigen er for løs for vanlig eltekrok, synes jeg. Lykke til med bakingen!

      Slett
  33. Hei. Vil bare takke for en super oppskrift. Testa den ut i dag (men med Toro glutenfri melmix i stedet for semper - man tager hva man haver) og det ble topp resultat. Uten tvil den beste glutenfrie brødoppskriften jeg har forsøkt. :)

    SvarSlett
  34. Hvor høye brødformer bruker du?

    SvarSlett
  35. Hei Therese. Formene mine er 10 cm, brede, 28 cm lange og ca 6 cm høye. Har laga med litt større former også. Da laga jeg tre brød.
    Lykke til om du vil prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for raskt svar! Det er jo så gøy å prøve glutenfri bakst!
      Jeg har nok litt større former, men har fulgt oppskriften nøye, og det viktigste sikkert, at det er like mye i vekt i hver form. Nå står brødrene i ovnen, jeg er så spent! Mamma har cøliaki, og i de siste årene har jeg begynt å få samme symptomer. Opplevelsen av å spise seg mett, UTEN å få vondt i magen og se ut som man er gravid i 7-8 mnd er heeelt fantastisk! Men, å lykkes med baksten har tatt tid, heldigvis er jeg bare 26 år. Dette blir spennende

      Slett
    2. Spent på hvordan det gikk med deg, Therese. Håper brødene ble gode! Har du blitt sjekka om du har cøliaki? Om du skal sjekkes bør du vel ikke ha gått over til glutenfritt kosthold. Da får du ikke utslag på prøvene. Får du diagnosen, har du rett til stønad fra staten, men det er du sikkert klar over. Det er kjedelig med sykdommer, men om man plages, er det jo bedre å finne ut av det og legge opp livet etter det. Lykke til i prosessene!

      Slett
    3. Wow, såå gode disse brødene ble! Nå har jeg bakt tilsammen 8 brød, og like gode alle sammen:D takk for oppskriften!
      Jeg venter på utredning for cøliaki, men det tar sin tid. Innen 12mnd stod det i brevet. I mellomtiden orker jeg bare ikke ha så mye magesmerter. Mamma tipset om at jeg spiser helt vanlig kosthold fra jeg får vite datoen for undersøkelsen og frem til den. Blir uansett spennende! Takk igjen for god oppskrift!

      Slett
    4. Therese, det gleder meg at brødene var vellykka og at du likte dem! Takk for tilbakemeldingen! Lykke til videre!

      Slett
  36. Hei, Jeg ser ikke noe sted om brødene skal heve to ganger eller ei, Får alltid bra og gode brød med bare å heve dem 25 minutter i formen i ovnen, Men er det meningen at de skal heve på benken i bollen før de går i ovnen??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jo i oppskriften står det at det skal heve to ganger. Først etter at deigen er blander sammen, ca halv time. Så tar du deigen i formene, og så heves brødene på svak varme i ovnen før temperatur skrus opp

      Slett
  37. Hei! Spennende oppskrift, - denne må jeg prøve. :-)
    Men om man ikke har "K-visp" til kjøkkenmaskinen, kun eltekrok eller "ballongvisp"... Hva er best å bruke?
    Hilsen Maya

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ikke ut til at svaret mitt fra 17. marshar kommet med. Beklager. Ballongvisp egner seg dårlig til deig, så du må bruke eltekrok om du ikke har k- eller lignende.

      Slett
  38. Denne skal jeg prøve! Men ovnen min går bare med til 50..kanskje sette døren på gløtt? Eller heve vanlig på et varmt sted?

    SvarSlett
  39. Det går fint å heve på et lunt sted. Bare vær forsiktig når du flytter dem inn i ovnen. Siden deigen er litt løs, er det lett at den faller sammen hvis den blir satt "hardt" inn i ovnen.. lykke til!

    SvarSlett
  40. Lurer på om du bruker 1grov mix og en mix så sper du med mix med fiber

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker vanligvis to grove (mix med fiber eller grov mix) og en pakke fin (mix).

      Slett
  41. Er det greit om jeg deler denne sida på facebook? Er helt "ny" i dette her med å bake glutenfritt, så når jeg da finner denne sida med brød som smaker veldig godt, er saftige osv. da får jeg lyst til å dele dette med andre også :) Ønsker deg en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er selvsagt helt i orden at du linker til min blogg på Facebook. Bare hyggelig å kunne være til glede og inspirasjon for andre!

      Slett
  42. Disse brødene ble kjempegodt mottatt her i huset. De har god smak og god "brødfølelse", holder seg greitt og er like gode etter frysing!
    Tusen takk for at du deler oppskriften din med oss!

    SvarSlett
  43. Denne oppskriften var redningen for oss. Første brødet som yngstemann syns smaker godt i matboksen! Tusen takk!!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  44. Her er mine to "hemmeligheter" for å få vellykkete glutenfrie brød: 1. fiberhusk - en sps pr brød. 2. Langtidsheving. Blander alt det tørre (lager et grovt brød med ulike meltyper, også hirse og bokhvetemel). Kun 1 til 2 tskj tørrgjær. Blander så inn ett egg og en blanding av vann og melk som er ganske kald. Deigen skal være fuktig. Settes på et lunt sted til dagen etter. Sett formen i stekeovnen og sett temperaturen på 250. Legg brødet i bakepapirkledd og OBS!! glovarm form. Stekes ca. 1. time. Tar ofte t brødet og setter det på platen siste del av steketiden.

    SvarSlett
  45. Tusen takk for oppskriften!

    SvarSlett
  46. Tusen takk! Prøvde oppskriften din første gang idag - perfekt resultat! Store, luftige, saftige og smakfulle brød. De smaker faktisk bedre enn vanlige brød :-). Igjen - tusen takk for deling av oppskriften. Mvh Tommy

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tommy! Så kjekt å høre! Alltid kjekt å høre at andre også lykkes med denne oppskriften nå. Jeg har en deig til heving nå. Regner med jubel på hjemmebane i ettermiddag... ;-)

      Slett
  47. Disse vegetarbrødene ser kjempegode ut. Takk for oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med å prøve ut oppskriften!

      Slett
  48. Hei. Nå har jeg tre av disse brødene i ovnen. Det begynner å dufte godt fra kjøkkenkroken. Vi er spente på smaken!! Jeg tilsatte også quinoa, noe jeg aldri har smakt før. Satser på at det blir ok det også. Ved en feiltagelse endte en halv boks med ferskenyoghurt oppi deigen, da datteren i huset begynte å pøse oppi hva hun hadde for hånden. Vi satser på suksess.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper og tror at dette ble en suksess? Hyggelig at dere prøver min oppskrift i alle fall!

      Slett
  49. Nydelige brød! Har bakt de to runder nå 😊👌👌

    Benedicte

    SvarSlett
  50. Jippi, endelig glutenfrie brød som både ser gode ut, og ER gode!!! Like saftig i dag som i går �� Blir en hit både hos meg uten cøliaki og kjæresten med �� Ska imponere min far på 75år som fikk påvist cøliaki nå i vår, med nybakt brød, så han kan spise med smør og sukker som gjorde med mamma sine hjemmebakte ��

    SvarSlett
  51. Hei! Takk for god oppskrift! Samboeren med cøliaki er veldig fornøyd :) Deigen hevet bra første heving og konsistensen/ fastheten virket riktig ift. oppskriften. Vi har bakt disse brødene 2 ganger, og begge gangene har ikke brødene hevet noe når de står i ovnen på 50 grader i 25 min. (Selv ikke etter 45 min) Vet du hva det kan komme av? Skal man smøre ut deigen veldig løst i formene før de settes i ovnen?

    Hilsen M.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deigen skal være ganske løs, så løs at du ikke kan elte den som et vanlig brød. Som en litt tykk grøt. Jeg presser den godt ned i formene og dytter godt med slikkepott på toppen for å hindre at det blir masse store luftlommer i brødet. Da ramler det lett fra hverandre. Spørs om 50 grader er for mye. 30-40 grader er ideelt. Prøv å heve dem på benken i stedet?

      Slett
  52. Hei�� Akkurat laget disse brødene i håp om at jeg ENDELIG skulle få til gl.frie brød! Og som forrige kommentar skjedde akkurat det samme med meg! Hvorfor skjer dette? Nå steker hvertfall uten at jeg aner resultatet ettersom de ikke hever i ovnen før øking av temp�� Håper på svar��

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager seint svar. Jeg vet ærlig talt ikke hva som skjer, og hvorfor det ikke hever. Noen ganger er det vanskelig med glutenfri baking... Tidligere brukte jeg å heve brødene på benken, men opplevde noen ganger at de datt sammen når jeg skulle flytte dem inn i ovnen. Så begynte jeg å heve i ovnen. Med lun temperatur trives de godt hos meg. Kjedelig å høre at det ikke fungerer hos deg. Kan ikke si annet enn at du får prøve... Kanskje enda lenger tid enn det står. Det er viktig at det ikke er for varmt, er det for varmt i ovnen, stopper heveprosessen. Fortsatt lykke til!

      Slett
  53. Holder på å steke ett brød nå med utgangspunkt i oppskriften din. Jeg liker å slumpe og gjørr ting på min måte da så jeg tilsatte litt opphakka nøtter, litt chilliolivenolje på toppen og litt rosmarinurter. Det ser helt nydelig ut og lukter himmelsk. Hadde også litt urtesalt på toppen. Gleder meg til å se hvordan det er når det er nysteikt. Takk for oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager seint svar, men håper brødene dine ble vellykka. Hørtes veldig godt ut!

      Slett
  54. Nylig funnet ut at jeg ikke tåler gluten, og denne oppskriften har gjort så jeg kan spise brød igjen! Er så glad for dette Hilde, du er flink :). Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemeldingen.Leit at du ikke tåler gluten, men fint at du likte brødene!

      Slett
  55. He! Har bakt glutenfritt i snart 25 år og kommet fram til omtrent samme oppskrift som deg.Tar meg friheten å komme noen tips.
    1.En til to desilter rå revet gulrot eller tyttebær/tyttebærsyltetøy gir god fuktighet.
    2.Samme mengde gule erter, godt kokte så skinnet kan fjærnes, knuses og røres ut i væsken.
    3.1/2 teskje tragant. Kjøpes på apotek og er egentlig til kransekake for å få den seig. Kan gi en liten bismak.
    Dette hjelper mot at brødet kan bli litt sånn grøtaktig, eller hva man nå skal kalle det,i munnen.

    SvarSlett
  56. Hei ��
    Nå står disse brødene i ovnen..og de ser så gode ut. Tusen takk for at du la ut denne oppskrifta��Og så godt beskrevet punkt for punkt...vi gleder oss til å spise ferskt brød. Ha ei god påske������

    SvarSlett
  57. Hei
    Har fra før en brukbar oppskrift på glutenfritt brød, men denne har jeg lyst å prøve.
    Kanskje dette er gammelt nytt,men jeg bruker bakepapir i formene som jeg først har vridd opp i lunkent vand. Da former de seg fint i formene nesten som de hadde vært av stoff

    SvarSlett
  58. Jeg bakte disse i dag, brukte honning i stedet for sirup, de ble helt vilt gode :D :D Tusen takk for en fantastisk oppskrift :)

    SvarSlett
  59. Syns disse brødene er helt fantastisk gode! Jeg har opptil 3 gulerøtter og en banan i også. Utrolig gode!

    SvarSlett
  60. Jeg har søkt lenge og prøvd flere oppskrifter. Dette er desidert den beste! Den er det brødet som er aller mest lik vanlige brød, som har vært et stort savn her i huset. Men jeg har opplevd å bruke mye mindre mel, nesten bare halvparten av det som står i oppskriften.
    Jeg knuser alltid linfrø jeg bruker. Det er fordi kroppen vår ikke klarer å ta opp næringen av hele linfrø. Men siden jeg knuser dem, forstod jeg tilslutt at jeg trengte litt mer væske. Jeg la til 2 dl mer, og la til linfrøene samtidig som melet legges i. For første gang brukte jeg like mye mel som i oppskriften.

    Vil bare takke deg så utrolig mye for en fantastisk oppskrift. Sønnen min kan endelig nyte brød og matpakken som før!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre at dere likte denne! Når det gjelder væskemengde må man nesten bare prøve seg fram. jeg opplever også at det varierer. Virker som melet ikke alltid er likt fra gang til gang...

      Slett
  61. Likte denne oppskriften veldig godt. Prøvde først med å halvere oppskriften for å lage to brød, men synes brødene ble så små, så da lagde jeg 2/3 av oppskriften og laget to store brød og to store rundstykker i stedet. Brødet er utrolig saftig og godt! Takk for en flott oppskrift. Hilsen Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er greit å "forske" litt å lage i ulike former. Rundstykker er også herlig. Kos deg med baking!

      Slett
  62. Tusen takk for det beste brødet jeg har prøvd.
    Nå har jeg spist dette brødet i flere år og er ennå ikke lei. Både barn og barnebarn gleder seg til å komme til "bestemorbrød". Her spiser de nybakt brød og føler de spiser vanlig hjemmebakt, og jeg kan spise med dem. Har prøvd de fleste kjøpebrød på markedet, men må hjem og bake ditt brød for å kose meg. Brødet dit har vært en veldig stor hjelp i jobben med å venne meg til å akseptere glutenfri kost etter jeg fikk diagnosen cøliaki. Anbefaler det varmt til alle som har samme problem. Nå skal jeg i gang å prøve flere av oppskriftene dine. Gleder meg!
    Hilsen Signe Flesland

    SvarSlett
  63. Hei,skal det virkelig være 2 pakker fersk gjær i?? Smakr det ikke voldsomt med gjær..?

    SvarSlett
  64. Takk for en flott oppskrift på glutenfritt brød.
    Første gang jeg har fått så godt brød.

    SvarSlett
  65. Ikveld har jeg testet oppskriften din, er så spent på resultatet..!
    Grunnet mange murstein brød, valgte jeg å prøve halv oppskrift første gangen.
    Endte opp med å bare bruke en mix pk. men har nok muligens hatt oppi mer frø for konsistensen lignet bildene dine hvertfall.
    Mulig jeg gjorde feil ved å heve første perioden i bakebollen, men ser nå ut som at de hever i ovnen, så er fortsatt optimistisk! ��
    Med 3stk i familien som har glutenintoleranse, så blir det en del baking..
    Takk for veldig god og fin forklaring av oppskrift!
    Det settes stor pris på slike!

    SvarSlett